construction of the blades for the selfmade VAWT

blades VAWT Visually :-)

The pictures show the construction of the wings quite well.
It is best to click on the first one to enlarge it and then use the arrow to the right to view one image at a time.

Under each picture there is a brief explanation.

Preview Profile sheet metal wing 3Preview Blade 4Preview Blade 5

Material selection and fitting

I have decided for aluminum because it is light, weather resistant and easy to process. For the wings, aluminum was used, as is also seen on many roofs. I chose a dark (brown) color because I would not want to someone is being blinded with the windmill. If the sun is unfavorably reflected, that is not good.
The connection between wing plate and profile plates was glued with UHU Endfest 300.
(After half a year of continuous operation and a survived winter, I must say that the glue is not suitable!)
I have concentrated too much on the fact that the windmill can withstand strong wind and I was mainly concerned to use an adhesive with an extremely high bond force.
But UHU Endfest is rigid. A flexible adhesive is more suitable. I will bond the profiles again with a good silicone and test the next winter.
!—The profiles hold with Endfest of UHU, but I see smaller cracks after half a year—!

Größe und Maße

Zeichnung FluegelprofilThe size of the wing profiles is derived from the preliminary considerations of the page Dimensioning – own construction VAWT vertical axis wind turbine.
I have transferred the enclosed drawing to 3mm thick aluminum sheet and sawn using a decuping saw with sawblades for soft metal.
With a little patience, this goes quite well.
2 profiles per wing, were still provided with 2 holes (9mm diameter) to allow connection to the bracket at the hub.
Another 2 profiles per wing each received a 9mm hole in the center of the circle arc to reinforce the profiles on the top and bottom of the wing.

4 thoughts on “construction of the blades for the selfmade VAWT

  1. Hallo Henry! Habe gerade Dein Problem mit dem Uhu 300 Kleber gelesen,verwende doch mal einen Karosseriekleber oder Windschutzscheibenkleber,die haben enorme Haftkräfte und sind auch gegen die Verwindung der Flügelblätter bestens geeignet. LG Hans

    • Hallo Hans,
      Danke für den Tipp.
      Da werde ich gleich mal googlen, wo ich welchen her bekomme.
      Ich wollte mit Silikon neu kleben, aber das mit dem Windschutzscheiben Kleber klingt wesentlich besser.
      Grüsse Henry

  2. Hallo, sehr interessant. Ich habe eine Frage: Wie haben Sie es hinbekommen, das keine Unwucht im Rad ist? Jedes Gramm erzeugt Vibrationen und ich überlege noch wie ich das hinbekomme.
    Gruß aus Schleswig Holstein,
    Stephan

    • Hallo Stephan,
      ich habe versucht so genau wie möglich zu arbeiten. Sicherlich wird eine minimale Unwucht drin sein, die die Fahrradnabe aber locker abgefangen hat.
      Aus heutiger Sicht würde ich sagen, ist das Windrad extrem stabil ausgelegt. Es lief über längeren Zeitraum und bei einigen Herbststürmen komplett ungebremst, ohne irgendeinen Schaden zu nehmen.
      Dadurch, dass die Flügel angeschraubt sind, habe ich ein wenig Spiel auf eine Unwucht zu reagieren.
      Ich habe das Rad in der Werkstatt auf dem Mast befestigt und die Flügel langsam an einem Bezugspunkt vorbei bewegt.
      Als alle drei exakt den gleichen Abstand nach außen hatten, habe ich es gut sein lassen.

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